Emésztőenzimek: szükségünk van rájuk

Béltisztítás | béltisztító | béltisztító kúraGondolt már arra, hogy emésztési problémáinak hátterében az emésztőenzimek hiánya állhat? Pedig néha tényleg ilyen egyszerű lehet a megoldás: ha odafigyelünk szervezetünk jelzéseire, és biztosítjuk az emésztéshez szükséges mennyiségű és minőségű emésztőenzimeket, megelőzhetjük, de akár meg is szüntethetjük a kellemetlen tüneteket vagy akár a komolyabb betegségeket.

Az anyagcsere folyamatokhoz, amelyek során testünk a táplálékokat hasznosítja, elengedhetetlen az emésztőenzimek közreműködése. Ezeknek két fajtája van: olyanok, amiket a szervezet maga képes előállítani, és olyanok, amelyekhez különböző táplálékokon keresztül tudunk csak hozzájutni. Ha testünkben valamilyen hatásra (pl. betegségek vagy megváltozott étrend) az emésztőenzimek mennyisége csökken, akkor az emésztési zavarokat okozhat. A helytelen anyagcsere következtében hiányállapotok léphetnek fel, valamint a méreg- és salakanyagok nem tudnak kitisztulni szervezetünkből, mindez kellemetlen tüneteket, esetenként további betegségeket okoznak. Ha Ön is gyakran tapasztal haspuffadást, hasfájást, gyakran kínozza székrekedés vagy hasmenés, általános levertség, fáradékonyság, vagy többször esik át gyulladásos és fertőzéses betegségeken, mint az influenza, könnyen lehet, hogy hiányt szenved az emésztőenzimekből. Ne keseredjen el: az egészséges étkezés szabályainak betartásával, illetve a jó minőségű táplálékkiegészítők segítségével megfelelően pótolhatók az emésztőenzimek, ennek köszönhetően megszabadulhatunk egészségügyi problémáinktól. Sőt, ha időben lépünk, a panaszokat is megelőzhetjük.

Az emésztéshez elengedhetetlen emésztőenzimek

Ahhoz, hogy emésztésünk megfelelően működjön, azaz le tudja bontani, és hasznosítsa a tápanyagokat, megfelelő számú és típusú emésztőenzimek szükségesek. Tehát nem csak arra kell figyelni, hogy mennyiségileg pótoljuk a hiányzó enzimeket, hanem arra is, hogy milyen fajtájú emésztőenzimeket viszünk be a szervezetünkbe. A következőkben összefoglaljuk az emésztőenzimek három fő fajtáját. A hasnyálmirigyben termelődő és a nyálban is megtalálható amilázok a keményítő lebontását és a szénhidrátok felszívódását elősegítő emésztőenzimek. Hiányuk allergiás reakciókat, gyulladásokat, alacsony vércukorszintet, valamint fáradékonyságot, depressziót okozhat. Ezek az emésztőenzimek élelmiszerekkel, illetve táplálékkiegészítőkkel tökéletesen pótolhatók. A zsírok és olajok lebontása a lipázok feladata, ha nincs belőlük elegendő, az emésztési zavarok mellett ízületi gyulladások, zsíros, sárgás széklet, pattanások, a zsíroldékony vitaminok csökkent mennyisége, érrendszeri- és epeproblémák, valamint bőrgyulladások alakulhatnak ki.

A növényekben és állatokban is megtalálható proteázok felelősek a fehérjék lebontásáért, hiányuk összefüggésbe hozható a magas vérnyomással, a székrekedéssel, a puffadással, valamint a bélflóra egyensúlyának felborulásával, ami együtt jár az immunrendszer gyengülésével.

Más emésztőenzimek is léteznek

Sokakat érint a laktózérzékenység (tejcukor-érzékenység), amit a laktáz enzim hiánya okoz. Ezt az emésztőenzimet a bélflóra hasznos baktériumai termelik, ha kevés van belőle, a tej fogyasztását követően hasmenés, hasfájás, puffadás alakul ki. Mindezek mellett fontosak még a cellulóz lebontásában szerepet játszó emésztőenzimek, a cellulázok, amelyek az előző három csoporttól abban különböznek, hogy a szervezet nem képes az előállításukra.

Hogyan pótolhatók az emésztőenzimek?

A megfelelő emésztéshez tehát a fent említett emésztőenzimek mindegyikének együttes munkája szükséges. Abban az esetben, ha valamilyen okból az egyik emésztőenzim mennyisége megváltozik, az hatással van a többi működésére is. Ezért lényeges, hogy kiegyensúlyozott legyen a mennyiségük, amit –természetesen az emésztőenzimeket termelő szervek megfelelő működése mellett– a nyers és friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztásával érhetünk el. A hangsúly a „nyers” szón van, ugyanis az emésztőenzimek a főzés, sütés során már a 40 fokos hő hatására károsodnak, 48 fok felett pedig megsemmisülnek. Az emésztőenzimek pótlására a hüvelyesek, a különböző csírák (búza, lucerna stb.), az ananász és a papaya a legalkalmasabb. Az emésztőenzimek hatékonyságát fokozza az úgynevezett katalizátorok, mint például az A-, C és a K-vitamin, a réz, a cink, a kalcium és a magnézium bevitele. Bár az egészséges étrend nagymértékben hozzájárul az emésztőenzimek mennyiségének szinten tartásához, a gyors és hatékony enzimpótlást sokkal egyszerűbben megoldhatjuk a táplálékkiegészítők segítségével. Ne feledkezzünk meg az enzimeket is termelő baktériumokból álló bélflóra egyensúlyának helyreállításról sem, amit probiotikumok és az ezeket tápláló prebiotikumok bevitelével érhetünk el.


 Clean Inside béltisztító


Hírlevél

Mail

Egészségtippek a tudatosabb és egészségesebb életmódért!

Feliratkozás

Oldaltérkép
Google Adwords